Waarom wij kiezen voor thuisonderwijs

Na de korte introductie van Kaile op school besloten we om nog een tijdje af te wachten, om te zien wanneer hij klaar was om naar school te gaan. Dit hebben we steeds bij hem aangebracht als: “Je hoeft niet, maar wanneer je wil gaan mag je gaan”. Net omdat we Kaile willen ondersteunen in zijn behoefte hebben we hem nooit willen pushen.

Schooltrauma’s vermijden

Mijn man heeft ongelooflijke schooltrauma’s overgehouden aan zijn tijd op school. Dit zouden we ons kind nooit toewensen en daarom vertrekken wij als ouders steeds vanuit het stuk dat hij zich goed moet voelen. Je spendeert er namelijk zeer veel uren van je leven.

Mama ik kan niet praten met kinderen

Als snel merkte we dat de wil er totaal niet is bij hem om zich te mengen tussen andere kinderen. Hij ziet zeer veel volwassenen over de vloer komen bij ons in de praktijk en dat vindt hij heel leuk. Hij zal bijna bij iedereen naar de deur lopen om hallo te zeggen, hij ongelooflijk sociaal naar volwassenen. Een tijdje geleden (3 jaar oud) ging hij aan iedereen vragen: “mag ik kijken welke kleur u iris heeft?”. Intussen kennen de mensen hem maar al te goed.

Maar geef hem kinderen en hij verstopt zich en loopt weg. “Mama ik kan daar niet met praten”. Tja en dan moet je vaststellen dat dit inderdaad vaak het geval is, want waar hij mee bezig is is iets waar anderen van zijn leeftijd vaak niet over nadenken. Net zoals het verschil in woordenschat. Hij vindt geen aansluiting bij kinderen, tenzij ze minstens 3 jaar ouder zijn dan hem. Maar dan wil hij wel 1 op 1 contact want van drukte houdt hij niet.

Werken volgens interesse

Het is heel duidelijk dat Kaile zijn geheugen fantastisch is. Wanneer hij interesse heeft in iets zal hij daar bijna alles van onthouden.

Dat maakt het ook meteen uitdagend, want daarbij moet je wel meteen de juiste informatie communiceren. Maar leren gaat hem goed af, zeker wanneer hij zelf om de informatie vraagt.

Het grote voordeel van thuisonderwijs is dan ook dat je gewoon vrij kan kiezen wanneer je welke onderwerpen aanhaalt en hoe je dit doet.

Wij zijn hier bijvoorbeeld begonnen met seizoenen en de natuur en met de sterren en planeten. Puur vanuit zijn vraag zijn we op ontdekking gegaan met onze verrekijker en onze camera en zo hebben we al zeer veel geleerd, samen… want ook voor mij dit is het steeds leuk om terug mee op ontdekking te gaan vanuit het oogpunt van een kind.

Zijn vragen en de diepgang van zijn vragen maakt dat we samen veel opzoeken, lezen en leren.

Slaap waak ritme en de vrijheid die daarbij hoort

Thuisonderwijs biedt de mogelijkheid om elke dag uitgeslapen aan de dag te beginnen. Zonder wekker, gewoon wanneer je zelf wakker wordt.

Een van die puntjes van hoogbegaafdheid is het moeilijk naar bed willen gaan. De wereld is namelijk altijd zeer interessant. Dat is bij Kaile al zo sinds de dag dat hij geboren is. Hij zal nooit zomaar in slaap vallen als hij moe is, nee hij kan zichzelf perfect wakker houden. Zonder dat hij daarbij lastig wordt moet wel gezegd worden. Maar dat maakt dat het moeilijk is om hem vroeg in bed te krijgen. Hij valt in slaap wanneer hij daar klaar voor is en wanneer dat niet zo is kan hij zichzelf perfect wakker houden.

Buiten in de natuur leren

Als laatste en ook zeer belangrijk punt is het buiten leven. Mijn bezorgdheid over school was het weinig buiten komen, want wij zijn bijna altijd buiten.

Er is zoveel te leren over en in de natuur en voor een kind is het zo belangrijk om voldoende tijd te kunnen spenderen buiten. Ons schoolsysteem hier in België vind ik daar te beperkt in. Scandinavië doet het daarin veel beter.

Sinds Kaile klein is geniet hij van de natuur en de buiten lucht. Stel u voor dat u kind op zijn 3 jaar tegen u zegt “oo Mama, hoor je de stilte vandaag?”.
Daar heb ik meditatie en Qigong voor moeten volgen om dat soort aanwezigheid en bewustzijn terug te ontdekken.

Hij heeft dat contact met zijn omgeving nog en hij weet nog perfect hoe je moet leven in het Nu. Hem dat stuk zo lang mogelijk laten voelen staat voor ons gelijk met een stevig basis creëren waar hij later op kan terugvallen.

Emotioneel Welzijn

Ik heb veel gelezen van de vele ervaringen en valkuilen van hoogbegaafde kinderen in het onderwijs. Vaak voelen ze zich niet op hun plaats en gaat zich dat uitten in “moeilijker gedrag”. En dat woordje moeilijk staat echt tussen haakjes want het gaat hier om niet gezien, gehoord en begrepen worden. Hoe zou je daar zelf op reageren als je dit elke dag ervaart?

Kaile is een ongelooflijk lief, zacht en gevoelige jongen die zich onnodig de zorgen van de wereld op zijn schouders haalt. Hij is ongelooflijk streng voor zichzelf, maar ook voor anderen en daarbij hoort hij bij die groep die zijn kunde wegsteekt. Wanneer hij zich goed voelt bij iemand zal hij laten zien wat hij weet en wat hij kan, maar verder steekt hij dat weg – waarom zou iemand die hem niet ziet moeten weten wat hij kan?. Dit alles maakt dat zijn zelfvertrouwen opbouwen en leren dat fouten maken toegelaten is centraal staat bij ons.

Verwachten dat hij in een groep van 20 kinderen kan aarden en zich open kan stellen is op dit moment niet denkbaar.