Ons verhaal
Hey, welkom op mijn blog. Laat ik mezelf even voorstellen.
Mijn naam is Britt. Ik heb een reeks studies achter de rug waaronder verpleegkunde, acupunctuur, Qigong en enkele opleidingen in de Chinese fytotherapie. Mijn hele hart gaat uit naar dat laatste stukje, kruidengeneeskunde… Omdat dit onmiskenbaar samenhangt met de natuur, waarvoor mijn liefde nog groter is.
4 jaar geleden verwelkomde mijn man Sigfrid en ik ons zoontje Kaile, we gaven hem een Chinese naam met betekenis: de overwinning van onze vreugde.
Mijn grote droom was altijd om de eerste 3 jaar thuis te zijn zodat ik hem op alle mogelijke manier zou kunnen begeleiden, tot hij naar school zou gaan. Toen het moment daar was en we naar een open klas dag gingen in de plaatselijke Freinet school was dit met gemengde gevoelens.
Tijdens deze eerste introductie waren er slechts 7 kindjes aanwezig, waar het er normaal +- 24 zijn. Dat werd hem snel te veel. Hij voelde zich ongemakkelijk en wou liefst van al alleen zijn.
Na enkele uren daar aanwezig te zijn besloten we dat het tijd was om huiswaarts te keren. Eens thuisgekomen vertelde Kaile dat hij de school wel leuk vond, maar dan zonder kindjes en juf. Hij begreep niet waarom de zorgjuf zijn ene vraag niet kon beantwoorden en waarom de kindjes niet begrepen waarom ze tijdens een hete dag geen water op de bladeren van de planten mogen gieten.
Hoezo mijn kind is hoogbegaafd?
Dat Kaile op zijn bijna 3 jaar toen al een prachtige woordenschat had en een geheugen om U tegen te zeggen vonden wij normaal. We hebben maar 1 kind.
Het is door de vele mensen waarmee mijn man als osteopaat-fasciatherapeut mee in contact komt en door een goede vriend dat er bij ons een belletje begon te rinkelen. Sigrid kreeg heel vaak de reactie van mensen dat het niet normaal is voor een kind van 2 om al zoveel te kunnen/weten/onthouden/praten,…
Een goede vriend van ons kwam op een dag naar ons en zei ons “je weet toch dat wanneer Kaile me meeneemt naar de moestuin en me alles laat zien dat hij vervolgens de naam van het plantje in het Nederlands verteld, de botanische naam weet te zeggen en de medicinale werking ervan kan uitleggen?” . Vanaf dat moment ben ik research gaan doen en bij het lezen over hoogbegaafdheid had hij wel heel veel kenmerken.
- Al vanaf Baby super alert
- Wil niet gaan slapen – de dag is te interessant (nu nog steeds)
- Onthoudt enorm veel
- Kan woordgrapjes maken
- Lange aandachtsspanne
- Auto-didactisch leren – waaronder zichzelf leren lezen en schrijven
- Graag puzzels oplossen of denkspelletjes doen
- Grote woordenschat
- Bezig met levensvragen
- Interesse in experimenteren en dingen graag anders doen
- Heel sensitief: pikt emoties van andere zeer snel op en is zich heel bewust van zijn eigen emoties
- Zeer streng zijn voor zichzelf
Vanaf toen ben ik veel beginnen lezen over hoogbegaafde kinderen, over school, over valkuilen, over hoe dit vaak samen gaat met hoogsensitief zijn.
Hier enkele interessante links met informatie over de kenmerken van hoogbegaafdheid:
Hoe wij onze zoon begeleiden in het leven
Het was altijd al ons doel als ouders om onze zoon zo dicht mogelijk bij zichzelf te kunnen houden. Zodat hij niet op zijn 30 op zoek moet gaan naar wie hij echt is, waar hij voor staat en wat hij wil in het leven. Vanaf hij klein was zijn we door middel van een positieve opvoeding steeds gegaan voor hem een stem te geven en zijn stem dan ook serieus te nemen: “heb jij zin om mee te gaan naar …?” Zo neen, dan was dat ook ok. Deze manier van doen levert niet veel pluimen op van andere mensen, omdat het vaak confronterend is om te zeggen dat onze zoon er geen zin in heeft, maar het zorgt voor enorme open communicatie in ons gezin waarbij wederzijds respect centraal staat.
Hoe we dan bij de stap gekomen zijn om over te gaan naar thuisonderwijs kan je lezen op de volgende pagina: Waarom wij kiezen voor thuisonderwijs