Inspelen op de interesse van je kind
Er is geen betere manier van leren dan datgene opnemen waar je interesse naartoe gaat. In dat opzicht is thuisonderwijs heel eenvoudig. Je volgt gewoon de interesse van je kind en waar je een opening ziet bied je kennis en ervaringen aan.
Leeftijdsgebonden informatie zoeken of gewoon kennis delen
Lijstjes volgen over wat u kind wanneer moet kunnen is niet handig . Zo ga je kennis maar druppelsgewijs delen terwijl er veel meer ruimte is wanneer de interesse juist zit. In mijn post over Koken met je kind kan je lezen welke dingen ik bijvoorbeeld vertel tijdens onze kooksessies samen. Ik kijk hierbij niet wat past voor een 4 jarig kind en wat niet. Zeker in het stuk hoogbegaafdheid mag je dat stukje overboord gooien en gewoon aanbieden wat je weet.
Soms gaat Kaile niet in op dingen die ik zeg en dan laat ik dat ook gewoon zo. Ik merk dan op dat hij dit wel opneemt en bijvoorbeeld 1 week later me plots vraagt om daar wat meer over te vertellen. Alles heeft zijn juiste tijdstip.
Waarom vragen gepast beantwoorden
De waarom vragen… Ik zie ze altijd als iets leuks want ze kunnen echt diep gaan hier bij ons. Ik geef niet op in het vinden van een gepast antwoord op de vraag. Nooit, maar echt NOOIT zal mijn antwoord zijn: “Daarom”. De typische “waarom? Daarom” of “omdat ik het zeg” wordt niet gebruikt bij ons. Achter elke waarom vraag schuilt een interesse die je weer verder brengt op een pad van verdieping van kennis. Soms kunnen de vragen gek lijken, maar zelfs de gekste vraag is zeer leuk.
Een klein voorbeeld van de gedachten van mijn zoon:
- Mama, waarom plakt dit?
- Omdat er suiker in zit
- Maar waarom plakt suiker dan?
Ja waarom plakt suiker? Dat zoeken we samen op en dat vragen we straks aan papa, want hij is de man van de fysica. Hij nam even de tijd om te bedenken hoe hij dat ging uitleggen. Zo zijn we gekomen bij Adhesie en Cohesie, waar onze 4 jarige zoon vol interesse naar geluisterd heeft en wat nu een deel van zijn kennis is geworden.
Dus of de vraag nu gaat over iets lichamelijks, over natuur, sterren, voeding, … noem maar op. Het is altijd interessant om er op in te gaan en samen op te zoeken indien nodig. Ik weet lang niet alles wat er te weten valt en daar is niets mis mee. Samen op zoek gaan naar de kennis is voor beide leerrijk en zo leert je kind ook meteen het nut van opzoekwerk.
Activiteiten zoeken binnen het interessegebied
Binnen het stukje interessegebied dat je kind op dat moment heeft is er altijd van alles te doen. Denk aan knutselen, opzoeken, lezen, verhaaltjes vertellen, nabouwen met speelgoed,… Gewoon verder gaan op dat stukje interesse en dit verder integreren in de activiteiten is een hele leuke manier om te leren.
Zo bouwde hij al vele keren een bos met ons open ended speelgoed. Daarin kon ik dan extra thema’s verwerken zoals seizoenen. Dus dan bouwde eens een bos met herfstkleuren en gingen we op zoek in de tuin naar dingen die laten zien dat het herfst is – Bladeren, eikels of allerhande andere zaden van bomen, mos, paddestoelen,… noem maar op.
De bladeren hebben we later gebruikt om te schilderen, dennenappels gebruikte we later nog voor een krans te maken voor kerst, we gingen in het bos wandelen, … En zo wordt de natuur plots speelgoed en een voorbeeld om uit te leren.
Laat je leiden door je kind en haal samen je kinderlijk enthousiasme boven!